tiistai, 26. huhtikuu 2011

Näkemiin, Australia

Osallistuimme Suomipäiville 22. – 23.4.2011. Päiville kerääntyy aussinsuomalaisia ympäri maata; mekin tapasimme uudestaan matkan aikana tutuksi tulleita ihmisiä. Tuntui tosi kotoisalta, kun nurkan takana tupakalla ollessa tarjottiin tömpsyä taskumatista.

Alla olevassa kuvassa on isäntäperheemme, Raija ja Juha, juhlatamineissa menossa Suomipäivien tansseihin.

Huomenna lähdemme kotiin. Tulimme talvesta kesään ja lähdemme syksystä kevääseen. Näkemiin, Australia, ehkä tapaamme vielä!

26.3.2011 Townsville, Queensland

maanantai, 28. maaliskuu 2011

Queensland

Tänään on 26.3.2011 ja on pimeä ilta Townsvillessä Adventures Resortissa. Olemme olleet täällä keskiviikosta alkaen. Cairnsissa vietimme lomaa lomasta ja makasimme laguunilla ja otimme aurinkoa.

Olimme Cairnsissa 10 päivää ja vaihdoimme kotia kahdesti. Ensin asuimme kolme päivää Gilliganessa kahdeksan hengen dormissa, jossa oli jäätävän kylmää öisin. Sitten muutimme Global Waterfrontiin, jossa kotina oli kolmen sängyn 10 neliön ikkunaton koppi, mutta ranta = laguuni oli kadun toisella puolella. Kolme viimeistä yötä vietimme Global Centressä, jossa olimme siistissä kolmen hengen huoneessa, josta meinasi happi loppua öisin (ei ikkunoita ulos). Olemmekin alkaneet arvostella majoitusta sen mukaan onko huoneessa ikkuna (luksusta) tai onko siinä peiliä (deluksusta) lisäksi naulakoista tai nauloista saa erikseen kunniamaininnan. Topi Torakan sukulaisten puuttuminen on jo liian paljon vaadittu.

Cairnsissa oli koko kymmenen päivän ajan trooppinen lämpö ,+ 30 astetta ja etupäässä aurinkoista, vaikka sadetta luvattiin. Lisäksi ilman kosteuspitoisuus lähenteli koko ajan 100 prosenttia. Aurinkorasva oli tarpeen, koska Queenslandissa UV-säteily on suhtkoht aina ekstreemissä ja ihosyöpiä todetaan täällä eniten maailmassa (Queensland = The sunshine state). Niveat ja Lancomet ovat olleet tarpeen, mutta siitä huolimatta Maija poltti silmäluomensa ja hetken aikaa oli vaikeaa sekä aukaista että sulkea silmiä.

Cairnsissa tuli tutuksi irkkupubin P.J O`Brianin motto Before you call ”one for the road be sure you know the road”. Jouduimme ottamaan 3 lisämajoitusvuorokautta, jotta pääsimme yksimielisyyteen siitä mikä road otetaan.

Queenslandissa (jo kolmas osavaltio meille muuten) näkyi jo paljon enemmän aboja. Ja ikävä kyllä aika useasti he vaikuttavat olevan yhteiskunnasta syrjäytyneitä jo nuorena.

Teimme upean retken moottoroidulla purjeveneellä, Passions of Paradise, Isolle valliriutalle (The Great Barrier Reef, Unescon suojelukohde). Avomerellä isossa aallokossa menimme snorklaamaan kaikissa vermeissä värikkäitä kaloja ja koralleja. Merivesi oli kirkasta ja kokemus oli ikimuistoinen. Meren elävät ja korallit olivat sanoin kuvaamattoman kauniita (keskityimme yhteen asiaan, kuvaaminen olisi ollut jo liian vaativaa, jopa naiselle).

Retki oli muutoinkin onnistunut: lounas oli runsas ja hyvä. Iltapäiväksi meidät vietiin pienelle lintujen valloittamalle saarelle, jossa uimme ja otimme aurinkoa. Laivan miehistö oli ystävällinen ja nuorekas ja tosi kiva ja komea…

Olemme tavanneet reissullamme muutamia nuoria suomalaisia backpackereita, joilta me vanhat kurpat tai kuten paikalliset sanovat nätisti ladyt tai darlingit olemme saaneet hyviä vinkkejä matkantekoon.

Matka Townsvilleen pitkittyi hiukan, kun Globalin respa ei herännyt ajoissa ja myöhästyimme dösästä. Ei se mitään, saimme uudet liput iltapäiväksi ja 50 aussin dollaria lounasrahaa. Ja rahat menivät uusiin sortseihin, bikineihin ja toppeihin!

Townsville ei ole varsinaisesti turistikaupunki. Täällä meidänkin majapaikassa asuu paljon Irlannista tulleita työmiehiä.

Townsvillen vetonaula on Magnetic Island, jossa on parikymmentä hiekkarantaa, joista suurimmalla osalla ei voi uida box jellyfishin (meduusat) vuoksi ollenkaan tai ainoastaan verkotetulla alueella. Kävimme päiväretken saarella ja totesimme, että emme halua mennä sinne asumaan, vaan kaupunki riittää meille hyvin.

Ilmat ovat olleet sateisia ja viileitä,  siis alle + 30 astetta.

Maijan synttäreitä juhlittiin paistamalla paikallista barramundia . Illalla kävimme vielä paikallisessa pubissa nauttimassa muutaman VB:n.

Huomenna (29.3.) jatkamme matkaa Airlie Beachille, josta olemme varanneet majoituksen kahdeksi vuorokaudeksi. Toivomme, että aurinko paistaa siellä.

Kerrankin kun meillä oli suunnitelma, sekin meni v….ksi. Bussin lähtöpaikassa meille kerrottiin, että dösät eivät sinä päivänä kulje Townsvillestä etelään, koska Bowenissa tulva on katkaissut tiet. Vettä satoi rankasti myös Townsissa. Jäimme odottelemaan seuraavaan päivään bussien mahdollista kulkemista. Yöpaikaksi saimme buukattu, koska kaikilla muillakin oli sama tilanne, vain aivan hirveen mörskän, kotona tämä olisi niitä paikkoja, johon sos.toimisto antaa maksusitoumuksen tai oikeastaan Suomessa edes spurgut eivät asuisi tässä paikassa. Seuraavana päivänä meille kerrottiin, että bussit kulkevat aikaisintaan perjantaina 1.4. Vaikka meillä oli koti varattuna ja maksettuna Airlie Beachiltä, totesimme, että nyt on aika muuttaa suunnitelmia. Siltä istumalta aukaisimme netin (jumalan kiitos kannettavasta tietokoneesta) ja ostimme seuraavalle päivälle lentoliput Brisbaneen. Liput maksoivat n. 160 dollaria/hlö, eli hinta oli huokea. Yöksi majoituimme  matkamme  tähän mennessä idyllisimpään paikkaan The Reef Lodgeen. Sinne olisi voinut jäädä pitemmäksikin aikaa, jos Towns olisi vielä kiinnostanut. Viereinen Molly Malones oli myös kiva paikka, jossa Maija ja Katja tutustuivat aussilaisiin kohtalotovereihin, jotka myös olivat jääneet jumiin.

Brisbanen lentokentällä teimme lennosta J päätöksen lähteä bussilla Noosaan. Ketään meistä ei oikeastaan kiinnostanut jäädä miljoonakaupungin vilinään. Katjalla ei ollut näkö päässä eikä ilmeisesti myöskään kuulo, joten bussimatka ja suunta tulivat hänelle hiukan yllätyksenä. Matkustimme siis torstaina yli 1300 km:n matkan. Olimme Noosassa neljän maissa iltapäivällä hiukan hämmentyneinä, janoisina, nälkäisinä ja ilman majapaikkaa. Onneksi koti löytyi tien kadun toiselta puolelta ystävällisen bussikuskin opastuksella. Paikka oli viehättävä, vanha puurakennus, mutta yösija maksoi 30 dollaria/yö/hlö. Ja ilmastointi tarkoitti kattotuuletinta. Noosassa ilma on lämmin, mutta trooppinen kosteus ja kuumuus jäi kahden tunnin lentomatkan päähän.

Tänään lauantaina 2.4. olemme toista päivää Dolphins Beach Housessa ja olemme täällä ensi viikon perjantai-aamuun. Majapaikka vaikuttaa mukavalta,  vähän tämmönen hipahtava, buddhahenkinen, pinkki paikka, noin 2 minuutin päässä rannasta.  Meri on aistittavissa ja kuultavissa vaikka ei meidän majotuksen näkyvissä. Lisäksi National Park on kivenheiton päässä.

Olemme edelleen täällä Noosassa ja jatkoimme olemistamme täällä juuri kolmella yöllä, joten lähtö jonnekin tapahtuu maanantaina (11.4.). Tourists don`t know where they´ve been, travellers don`t know where they`re going; emme siis ole turisteja.

Lauantaina näimme rannalla, kun hengenpelastajat pelastivat kolme surffaripoikaa merihädästä. Aallokko on valtava ja jopa moottoroidulla pelastusveneellä oli vaikeuksia selvitä tyrskyistä pelastettavien luo.

Sää vaihtelee täällä Noosassa koko ajan, sataa, paistaa ja taas sataa. Ja sade on aina rankkasadetta. Näppärä pitää olla että ehtii rannalle/rannalta ennen sadetta.

Nyt voi jo sanoa, että alkaa jo vähän kyllästyttää tämä matkanteko ja koti-ikäväkin on välillä tosi kova. Ikävä on myös omaa musiikkia; musiikin puutteessa olemme laulaneet teemalauluamme ”Täällä Pohjantähden alla” usein, vaikka sanoja emme muista paljon. Sadepäivinä ei voi juuri muuta kuin vetelehtiä, maata punkassa, lukea, notkua Facessa, pelata pasianssia, nyppiä karvoja. Maija on käyttänyt matkabudjetista ison osan kirjojen ostamiseen ja Katja lupaa, että ei pelaa koskaan enää pasianssia ja Tarja on kävellyt polvensa kipeeksi.

Nämä backpackerit ovat melkein aina nuoria, Tarja ja Maija ovat yleensä vanhimmasta päästä, mutta ilahduimme kovasti, kun edellisessä majapaikassa oli ainakin 80-vuotias pappa tekemässä aamiaista aamulla kun heräsimme! Packereiden elämään sopeutuminen on ollut haastavaa, mutta olimme omasta mielestämme sopeutuneet siihen melko hyvin. Ruuanlaitto on vaillinaisilla vehkeillä luovaa ja ruokavalio on ollut yksipuolista pastaa ja kasvishässäkkää. Tänään teimme kuitenkin hyvääkin ruokaa: paistettua barramundia, höyrytettyjä kasviksia ja munamajoneesia. Näissä paikoissa voi pestä ja kuivata pyykkiä, katsoa tv:tä tai filmejä, käyttää nettiä ja tutustua eri paikoista tuleviin ihmisiin. Ensimmäinen kysymys on se, mistä maasta tulet, mihin olet täältä menossa, missä olet ollut ja kauanko olet Ausseissa ja millaiset ilmat täällä on ollut. Lopuksi kysytään vielä koska lennät kotiin ja mistä. Meitä on luultu kaikiksi muuksi paitsi suomalaisiksi. Aika monet eivät osaa sijoittaa Suomea kartalle. Täällä Noosassa meidän kämppäkavereina ovat olleet irkkutyttö ja japsityttö. Toisessa huoneessa on ollut ruotsalaisia, sveitsiläisiä, englantilaisia ja irlantilaisia. Tää paikka tuntuu olevan ruotsalaisten suosiossa. Joku suomalainenkin on täällä käynyt, koska täältä löytyi suomenkielinen kirja. Usein näissä paikoissa työskentelevät ihmiset ovat myös itse backpackereitä, jotka saavat työllä ilmaisen majoituksen ja jotain muutakin.

Saimme tänään uuden kämppäkaverin, nuoren saksalaismiehen nimeltään Alex. Hän kertoi aloittaneensa matkan yhdessä kaverinsa kanssa, mutta erimielisyydet olivat johtaneet teiden eroamiseen. Hänestä kolmen yhteinen matkanteko on helpompaa. No, helpoksi tätä ei voine sanoa, haasteita on riittänyt, mutta edelleen sovimme samaan huoneeseen ja käytämme yhteisiä saippuoita ja shampoita. Kirjanpito yhteisistä menoista tapahtuu suomalaisella Scred-ohjelmalla ja sisulla. Suosittelemme ko. juttua kaikille yhdessä matkustaville, vaikka sen logiikka aukenikin meille hitaasti. Oman läppärin mukaan ottaminen ja nettiliittymän hankkiminen on ollut hyvin tärkeää yhteydenpidon kannalta.

Suomesta täällä olemme löytäneet oikeastaan vain Marimekon tuotteita. Ja kukaan ei tunne suomalaista musiikkia, paitsi eilen irkkupoika muisti Suomen euroviisuvoiton.

On keskiviikko, 20.4., ja olemme Brisbanen lähellä leirintäalueella asunto-autossa. Ystävämme Juha ja Raija tulivat hakemaan meitä perjantaina Hervey Baysta. Lauantaina siirryimme heidän ystävien Antin ja Liisan talon pihaan parkkiin Sunshine Coastille ja nauttimaan talon vieraanvaraisuudesta. Maanantaina lähdimme isäntäperheen ystävien Assin ja Kaisan tykö Connondaleen, joiden pihassa parkkasimme pari yötä. Vettä satoi tauotta.

Hervey Bayssa ollessamme kävimme päiväretkellä Fraser Islandilla, joka on maailman suurin hiekkasaari ja se on Unescon maailmanperintölistalla. Saarella matkustettiin saksalaisella pomppivalla Bettyllä kapeita ja kuoppaisia hiekkateitä. Istuimme takapenkillä ja joka pompun kohdalla, ja niitä oli paljon, kiljaisimme ja nauroimme; kanssamatkustajat oikein odottivat uutta pomppua tulevaksi.

Saarella on 75 Mile Beach ja tosi pitkä ranta se olikin.  Saarella ei voida uida rannoilla haiden vuoksi, mutta saarella on myös järvi, Lake McKenzie, jossa on pehmeää ja todella puhdasta vettä.

Japanilainen Maheno-laiva haaksirikkoutui Fraserin rannalle ja se on jätetty ruostumaan rantaan kivaksi kuvauskohteeksi.

Aboäidit kertoivat The Pinnaclesissa (hiekkamuodostelmia) tyttärilleen mitä he saavat tehdä tai oikeastaan mitä he eivät saa tehdä: nainen ei voi soittaa didgeridoota, käyttää keihästä tai kalastaa. Mies ei saa puhua anopilleen suoraan vaan aina kolmannen henkilön kautta.

Olemme reissullamme tavallisen backpackeri-elämän lisäksi päässeet tutustumaan Australiassa asuvien suomalaisten siirtolaisen elämään useassa siirtolaispolvessa. Olemme kuulleet mielenkiintoisia elämäntarinoita ja tavanneet ihania, ystävällisiä ja vieraanvaraisia ihmisiä.

perjantai, 4. maaliskuu 2011

Sydney

Kävimme tänään 2.3. Tarongan eläintarhassa. Menimme sinne Captain Cookin lautalla, joka lähti Circular Qualyltä Harbour Bridgen juurelta, Sydneyn oopperatalon vierestä. Halukkaille järjestetään sillalla kävelyitä siltapalkkeja pitkin, mutta me emme sellaiseen uskaltautuneet.

Olemme tosi ylpeitä, että osaamme jo kulkea sujuvasti Hunters Hilliltä Sydneyn keskustaan. Joka päivä arvomme, että kummalle puolelle katua meidän pitää mennä dösää odottamaan J

Joka päivä eksymme, mutta löydämme lopulta kotiin. Jos blogin päivitystä ei näy eikä kuulu, olemme eksyneet lopullisesti.

Taronga Zoossa näimme elävän joskin nukkuvan koalan, möykky puun oksanhaarassa on juuri se. Siellä oli myös ällön näköisiä matelijoita ja liskoja. Vompatit olivat kaikki nukkumassa, tekevät kuulemma sitä enimmäkseen. Näemme myös krokotiilejä, erilaisia sammakoita ja muita trooppisen ilmaston eläimiä, mutta myös kotieläimiä mm. todella karvaisia kanoja. Eläintarhassa meni koko päivän.

Tämä päivä (3.3.) meni Sydneyn yhdellä suosituimmalla rannalla, Manly Beachillä. Manlyllä on useita hiekkarantoja, joillakin tyrskyävää merta ja joillakin rauhallisia laguuneja. Merivesi oli lämmintä ja suloisen suolaista. Rasvaamisesta huolimatta Maija sai poltettua itseään sieltä täältä. Kotiin palattiin pullokaupan kautta…ja ilta meni arkisia kotihommia tehden.

Tänään on ihme päivä. Tarjalla on lakannut toimimasta kaksi kännyä tällä reissulla ja tänään yhtäkkiä toinen kännystä alkoi taas toimimaan! Tässä oli vissiin johdatusta tai tähän tuli jotain muuttujia matkaan. Onneksi emme koskaan löytäneet kauppaa, josta olisimme voineet ostaa halvan kännyn.

Päivä meni China Townissa. China-päivä ei mennyt kaikelta osilta ihan putkeen: meitä yritettiin huijata ihan kypällä, mutta suomalaisella akkavoimalla ja helvetinmoisella kiroilulla selvisimme jutusta. Ja ruokavalintakaan ei kaikkia miellyttänyt. Mutta me kolme olemme edelleen hyvässä sovussa ja iloisena vietämme nyt perjantai-iltaa Sydneyssä tutustumalla uuteen kotieläimeen: Topi- torakkaan. Eilen meillä vieraili satoja pieniä muurahaisia. Katja on ainoa rohkea, joka yrittää pärjätä Topin kanssa, Maija ja Tarja yrittivät ehdottaa sille diiliä, 2 dollaria, jos suostut häipymään. Tänä iltana olemme hoitaneet väsyneitä jalkojamme kylvyillä ja rasvauksella ja kynsien lakkauksella.

Kävimme tänään myös Queen Victoria Buildingissa, 1800-luvun lopulla tehdyssä kauppakeskuksessa. Talo oli täynnä Pierren ja Vuittonin ym. hienoja liikkeitä ja me maalaistytöt minihameissa ja lip lapit jalassa ihmettelimme kuin Liisa Ihmemaassa. Mutta siellä oli hienot ja avarat vessat!

Lauantai-iltana Maija ja Katja kävivät katsomassa seksuaalivähemmistöjen Mardi Gras-paraatia Oxford Streetillä Naken ja hänen ystävänsä Amandan kanssa. Väkeä oli hieman enemmän kuin Rovaniemen markkinoilla, hetkittäin tuntui, että sekaan ei mahdu. Paraati oli hieno ja tunnelma lämmin. Pukuloisto oli hieno ja ihmiset toivat esille toteutumattomia oikeuksiaan näyttävästi.

Sunnuntai meni The Rocksin markkinoilla ja oopperatalon ympäristössä ja The Botanic Gardenissa. Oopperatalo on nyt kuvattu joka jumalan kulmasta. Maanantaina makasimme valkoisella hienolla hiekalla pilvettömän taivaan alla Bondi Beachilla. Olimme kaikki enemmän tai vähemmän kärtsähtäneitä päivän päätteeksi. Bondi on vilkas ja eläväinen paikka, joka sopii hyvin nuorten elämän tyyliin; Itä-Sydneytä voi verrata Helsingin Kallion sykkeeseen.

Kansainvälisenä naistenpäivänä (8.3.) teimme piknikin läheiseen Borania Parkkiin, jossa otimme hallitusti aurinkoa ja nautimme piknikeväistä. Totesimme, että kohta pitää lähteä liikkeelle, Cairnsiin on matkaa n. 2500 km ja huhtikuun loppupuolella meidän pitäisi olla takaisin Wodongassa.

Olemme iloksemme panneet merkille, että Ausseissa on paljon yleisiä vessoja ja ne ovat aina tarpeeksi siistejä käytettäväksi. Ja puistoissa ja beacheillä on kaikkien vapaasti käytettävissä olevia grillejä.

Täällä on tarjolla suuri määrä valmismatkoja milloin mihinkin ja hinta on kohillaan, mutta me päädyimme tekemään omatoimimatkan Blue Mountainin maisemiin. Three Sisters oli komea näky sinisessä eukalyptyshämyssä.

Eilinen meni reissussa Naken kanssa Hunter Valleyssä viiniä maistellessa. Mieleen jäi päällimmäisenä Silvian oppitunti viinin maistelusta ja muutenkin koimme olomme tervetulleeksi virolais-kreikkalaisessa Peacock Hill Vineyardissa. Tuliaisina ostimme todella erikoisen makuista valkkaria. Kävimme myös muutamissa hengittömissä, moderneissa viinitiloissa, jotka olivat meidän mielestä vain turistirysiä. Viiniä sai maistella joko pientä maksua vastaan tai ilmaiseksi. Toinen hauska kohde oli kuohuviiniin erikoistunut Bubble House, jonka motto on ”Life ´s flat without bubbles . Kotimatkalla Nakke vei meidät yllättäen  pienen kylän paikalliseen nativien kansoittamaan Wollabin Tavernaan …ja heti olo oli kotoisa.

Tunnelma oli kuin Valdemarin terassilla kesähelteellä, mutta täällä irrallaan oli ihmisten lisäksi koirat, kissat ja hevoset. Helvettiin hygieniapassit!!!

Puhelimet alkoivat piipata illalla palattuamme reissusta, ja me kuulimme eka kertaa Japanin tsunamista ja Sydneytä mahdollisesti uhkaavasta vaarasta. Teimme turvallisuussuunnitelman: Tarja pelastautuu keltaisella pesuvadilla (on meistä notkein), Katja roikkuu parvekkeen kaiteella ja Maija kiipeää puuhun  opossumin kanssa samalle oksalle.

Lisäksi meillä on surullisia uutisia; Katja tappoi vasaralla todennäköisesti Topi-torakan ja  nyt Matleena ja lapset ovat ilman huoltajaa.

Oli mukava olla Sydneysssä, mutta nyt haluamme jatkaa seikkailua… ja huomisaamuna lennämme halpalennolla Cairnsiin (Käänssiin; 2500 km pohjoiseen) tropiikkiin (eri kuin Kuusamon tropiikki)!!!!

Näimme muuten Hunter Valleyssä ihka eläviä kenguruita!

tiistai, 1. maaliskuu 2011

Matkalla

Rakkaat lukijat, olemme pahoillamme, että emme ole päässeet päivittämään blogia teknisten ongelmien  vuoksi.  Tekniset ongelmat ovat nyt ratkaistu (hope so!) Jukka-Pekan ystävällisellä avustuksella; kiitos vielä kerran!

Kirjoitamme jatkoa blogillemme pimenevässä Sydneyn illassa (28.2.). Olemme tänään vuokranneet kaksion vuonna 1905 rakennetusta talosta ja vielä kohtuuhinnalla. Asumme nyt ainakin viikon Avenue Roadilla, Hunters Hillillä, Sydneyssä , Uudessa Etelä-Walesin osavaltiossa.

Vuokranantajamme Stephen kehoitti meitä sulkemaan keittiön ikkunan yöksi, jollemme halua opossumia viekkuun nukkumaan. Vielä emme tiedä jätämmekö ikkunan auki vai kiinni  ;)

Yritimme eilen varata Canberrassa ollessamme yösijaa hostellista tai jostain hotellia halvemmasta paikasta, mutta joka paikka oli täyteen buukattu. Onneksi perhe, jonka pihalla majoituimme asuntoautossa, otti yhteyttä Sydneyssä asuvaan tyttäreen nimeltään Nakke ja hän lupasi ottaa meidät yöksi kotiinsa. Ja alkoi saman tien järjestellä meille jatkomajoitusta. Olemme huomanneet matkamme aikana jo aikaisemminkin, että aussinsuomalaiset ovat todella avuliasta porukkaa! Tämänpäiväinen ”matkaoppaamme” Nakke totesi, että aussit yleensä ovat hyvin anteliasta porukkaa, esim. baarissa joku voi tarjota koko pöytäseurueelle olusen ja toisenkin.  Lisäksi olemme todenneet, että matkaa olisi voinut suunnitella vähän enemmän tai edes vähän.

Matkamme alkoi 8.2. lennolla Helsingistä Lontooseen. Heathrowin kenttä osoittautunut meille piece of cakeksi vastoin ennakko-odotuksia. Onneksi saavuimme ja lähdimme samasta terminaalista. Quantasle ntoyhtiö järjesti meille viihtyisän 24 tunnin lennon Lontoosta Singaporeen ja sieltä Melbourneen. Kaikilla matkustajilla oli oma tv, josta pystyi katsomaan joko elokuvia tai tv-ohjelmia tai kuuntelemaan musiikkia. Ruokaa tarjoiltiin yllin kyllin, aterioiden välissä oli vielä välipalapusseja. Varsinkin kasvisruuat olivat todella hyviä.

Melbourneen saavuimme aamulla 10.2. vähemmän fresseinä, mutta iloisina. Matka jatkui Melbournen  rautatieasemalta junalla Seymouriin ja sieltä bussilla Wodongaan, Victorian osavaltiossa.

Olimme Wodongassa 11 päivää ihanien ystäviemme, Raijan ja Juhan luona. Opimme puhumaan”aussinsuomea”: hakemaan päntristä (sisäänkäveltäväruokakomero) muroja, viemään likaiset vaatteet loontriin (kodinhoitohuone) ja välillä kävimme terassilla ihailemassa hillejä (kukkuloita). Jee, jee  jabaituvei…

Sunnuntaina kävimme poimimassa karhunvatukoita Brightissa ja pelkäsimme käärmeiä.  Teimmebussiretken ikivanhaan Beechworth`n kaupungissa, jossa kuuluisa rikollinen so. aussin Robin Hood  Ned Kelly tappoi poliisin ja tuomittiin kuolemaan.

Sunnuntaina lähdimme asuntoautolla ensin Melbourneen ja sieltä Phillip islandille katsomaan pikku pingviinien vaellusta merestä kotiin. Harmi, että siellä kuvaaminen oli kielletty. Jatkoimme matkaa Marlon,  Cann River´n, Genoan ja Edenin kautta  Dalmenyyn.  Siellä kirmailimme eka kertaa valkoisella hotilla hiekalla ja sukelsimme Tyynen valtameren tyrskyäviin aaltoihin. Viimeistään tässä vaiheessa tuli  tunne lomalla olostaJ Asuntoautomatkalla tapasimme kymmenkunta aussinsuomalaista ja joukko heidän aussilaisia pierheenjäseniään. Osa suomalaisista on tullut kuusikymmentäluvulla, jolloin Australian valtio  houkutteli työvoimaa ja maksoi matkan tulijoille. Ihmisiä tuli ympäri Suomea paremman elämän toivossa.

Matka on mennyt hyvin. Pikkuhaavereita on tullut siitä kun lip lapit ovat hiertäneet varpaan väliä (emme ymmärrä kuinka aussit käyttävät varvastossuja kaikkialla) ja pikkuisen iho on punoittanut kun joka välissä emme ole hoksanneet suojautua aurinkorasvalla. Suurin yllätys on ollut hintataso. Elintarvikkeet ovatkalliita, mm. hedelmät ja vihannekset kalliimpia kuin Suomessa vaikka maa itse tuottaakin niitä eikä niitä tarvitse roudata meren takaa. Wodongassa ollessa söimme etupäässä homemade ruokaa mutta nyt kun olemme olleet reissun päällä, olemme turvautuneet valmiiseen ruokaan.

Tilba

Takapihan papukaijat

Pikkupingviinit karkuteillä

Pelikaani pidossa

Montako kaloria tässä on?

Minne menis?

Koti, Avenue Road, Hunters Hill, Sydney

maanantai, 3. tammikuu 2011

Valmistelua

Pidimme ensimmäisen sovitun tapaamisen matkan suunnittelmiseksi 25.8.2010. Alunperin Aussin matka oli Katjan pitkäaikainen unelma, johon me Tarjan kanssa tartuttiin: minä kiinnostuin asiasta jo joulun aikaan 2009 ja Tarja toukokuussa 2010.

Kolmas kokoontuminen tapahtui syyskuussa 2010 Lintintiellä Kemijärven rannalla Raijan ja Juhan mökillä. Saimme kutsun Raijan ja Juhan luokse Wodongaan, Viktorian osalvaltioon, opettelemaan autolla ajoa valkoisen viivan "väärällä" puolella.

Nyt, 3.1.2011 matkajärjestelyt ovat hyvällä mallilla. Rahat on kerätty kokoon, lentoliput lunastettu, passit ja viisumit hankittu, vuorotteluvapaasopimukset tehty ja jopa matkasuoritusrauta ostettu .