Rakkaat lukijat, olemme pahoillamme, että emme ole päässeet päivittämään blogia teknisten ongelmien  vuoksi.  Tekniset ongelmat ovat nyt ratkaistu (hope so!) Jukka-Pekan ystävällisellä avustuksella; kiitos vielä kerran!

Kirjoitamme jatkoa blogillemme pimenevässä Sydneyn illassa (28.2.). Olemme tänään vuokranneet kaksion vuonna 1905 rakennetusta talosta ja vielä kohtuuhinnalla. Asumme nyt ainakin viikon Avenue Roadilla, Hunters Hillillä, Sydneyssä , Uudessa Etelä-Walesin osavaltiossa.

Vuokranantajamme Stephen kehoitti meitä sulkemaan keittiön ikkunan yöksi, jollemme halua opossumia viekkuun nukkumaan. Vielä emme tiedä jätämmekö ikkunan auki vai kiinni  ;)

Yritimme eilen varata Canberrassa ollessamme yösijaa hostellista tai jostain hotellia halvemmasta paikasta, mutta joka paikka oli täyteen buukattu. Onneksi perhe, jonka pihalla majoituimme asuntoautossa, otti yhteyttä Sydneyssä asuvaan tyttäreen nimeltään Nakke ja hän lupasi ottaa meidät yöksi kotiinsa. Ja alkoi saman tien järjestellä meille jatkomajoitusta. Olemme huomanneet matkamme aikana jo aikaisemminkin, että aussinsuomalaiset ovat todella avuliasta porukkaa! Tämänpäiväinen ”matkaoppaamme” Nakke totesi, että aussit yleensä ovat hyvin anteliasta porukkaa, esim. baarissa joku voi tarjota koko pöytäseurueelle olusen ja toisenkin.  Lisäksi olemme todenneet, että matkaa olisi voinut suunnitella vähän enemmän tai edes vähän.

Matkamme alkoi 8.2. lennolla Helsingistä Lontooseen. Heathrowin kenttä osoittautunut meille piece of cakeksi vastoin ennakko-odotuksia. Onneksi saavuimme ja lähdimme samasta terminaalista. Quantasle ntoyhtiö järjesti meille viihtyisän 24 tunnin lennon Lontoosta Singaporeen ja sieltä Melbourneen. Kaikilla matkustajilla oli oma tv, josta pystyi katsomaan joko elokuvia tai tv-ohjelmia tai kuuntelemaan musiikkia. Ruokaa tarjoiltiin yllin kyllin, aterioiden välissä oli vielä välipalapusseja. Varsinkin kasvisruuat olivat todella hyviä.

Melbourneen saavuimme aamulla 10.2. vähemmän fresseinä, mutta iloisina. Matka jatkui Melbournen  rautatieasemalta junalla Seymouriin ja sieltä bussilla Wodongaan, Victorian osavaltiossa.

Olimme Wodongassa 11 päivää ihanien ystäviemme, Raijan ja Juhan luona. Opimme puhumaan”aussinsuomea”: hakemaan päntristä (sisäänkäveltäväruokakomero) muroja, viemään likaiset vaatteet loontriin (kodinhoitohuone) ja välillä kävimme terassilla ihailemassa hillejä (kukkuloita). Jee, jee  jabaituvei…

Sunnuntaina kävimme poimimassa karhunvatukoita Brightissa ja pelkäsimme käärmeiä.  Teimmebussiretken ikivanhaan Beechworth`n kaupungissa, jossa kuuluisa rikollinen so. aussin Robin Hood  Ned Kelly tappoi poliisin ja tuomittiin kuolemaan.

Sunnuntaina lähdimme asuntoautolla ensin Melbourneen ja sieltä Phillip islandille katsomaan pikku pingviinien vaellusta merestä kotiin. Harmi, että siellä kuvaaminen oli kielletty. Jatkoimme matkaa Marlon,  Cann River´n, Genoan ja Edenin kautta  Dalmenyyn.  Siellä kirmailimme eka kertaa valkoisella hotilla hiekalla ja sukelsimme Tyynen valtameren tyrskyäviin aaltoihin. Viimeistään tässä vaiheessa tuli  tunne lomalla olostaJ Asuntoautomatkalla tapasimme kymmenkunta aussinsuomalaista ja joukko heidän aussilaisia pierheenjäseniään. Osa suomalaisista on tullut kuusikymmentäluvulla, jolloin Australian valtio  houkutteli työvoimaa ja maksoi matkan tulijoille. Ihmisiä tuli ympäri Suomea paremman elämän toivossa.

Matka on mennyt hyvin. Pikkuhaavereita on tullut siitä kun lip lapit ovat hiertäneet varpaan väliä (emme ymmärrä kuinka aussit käyttävät varvastossuja kaikkialla) ja pikkuisen iho on punoittanut kun joka välissä emme ole hoksanneet suojautua aurinkorasvalla. Suurin yllätys on ollut hintataso. Elintarvikkeet ovatkalliita, mm. hedelmät ja vihannekset kalliimpia kuin Suomessa vaikka maa itse tuottaakin niitä eikä niitä tarvitse roudata meren takaa. Wodongassa ollessa söimme etupäässä homemade ruokaa mutta nyt kun olemme olleet reissun päällä, olemme turvautuneet valmiiseen ruokaan.

Tilba

Takapihan papukaijat

Pikkupingviinit karkuteillä

Pelikaani pidossa

Montako kaloria tässä on?